Att göra en resa och att uppfylla ett stort mål

På söndag kommer jag att gå i mål och tillika uppfylla mitt mål 2016. Det har varit en både fantastisk och tuff resa. Oddsen har varit emot mig, mitt ena knä är allvarligt skadat … Men, jag fixade det!

Jag har blivit en sån som springer.

Jag är en sån som springer – mot dåliga odds
För ett år sedan, den 11 oktober 2015, presenterade jag mitt mål 2016 = att springa 6 lopp under år 2016. Året före sprang jag tre lopp och upplevde euforin att för första gången i livet (!) springa distansen 10 km.

Jag skrev: ”Om jag kan inspirera dig att försöka gilla löpning så blir jag lika glad som när du säger att jag är en reseinspiratör”. Mitt flöde på Instagram under 2016 har bestått av mycket träningsbilder med hopp om att inspirera. Jag vill fortsätta att vara inspiratör trots att jag kämpar mot dåliga odds. Domen daterad september 2016: brosket helt nedslitet till ben, menisken ”tillplattad” med risk att brytas. Utöver det som är bekräftat sedan många år: främre korsband borta, en krossad menisk som är bortopererad samt medial artros. 

Rosita Lincoln

Jag vill vara en inspiratör trots dåliga odds.

Röntgen

Röntgenutlåtande visar att jag kämpar mot dåliga odds.

Att sluta en cirkel och att uppfylla ett mål – nu på söndag!
Jag är frisk och mitt kroniskt skadade knä mår så bra som det kan. På söndag förverkligar jag mitt mål när jag springer Hässelbyloppet. Jag är redan på förhand förbaskat stolt. Många tycker att det är svinjobbigt att springa. Jag också! Jag har mött de känslorna – och besegrat dem. Den ego boosten har spillt över även i andra aspekter och bidragit till mod och tro på mig själv att gå vidare mot nya utmaningar. Löpningen betyder så mycket för mig. Därför är det livsviktigt att jag tar hand om min kropp.

Hej du – TACK!
Under denna min resa har just Du, som följer mig i sociala medier varit jätteviktig. TACK för hejarop längs vägen och att ni är så många som förstår att uppfatta mina uppdateringar som pepp, inte för att ge press eller dåligt samvete. Viktigt för min motor har också varit Träningspodden med Lofsan och Jessica Almenäs. Tack alla!

Jag har bitit i det sura äpplet att träna mycket styrketräning, för att ”stadga mitt knä”. Så mycket att jag t om gillar det nu. Men jag älskar att springa. Nyligen har jag ”upptäckt” en ny träningsform som jag blivit mycket förtjust i – yoga!

Rosita Lincoln

Stark är det nya smala, visst?!

Rosita Lincoln springer

Det är superviktigt för mig att kunna fortsätta springa.

Rosita Lincoln, yoga girl

Jag har upptäckt yoga!

Att gå vidare i 2017
Jag har inget konkret mål för löpningen med hänsyn till nyligen uppdaterade skador. Jag ska fortsätta springa (!) och träna smart. Min ambition är att genomföra Stockholm halvmarathon som jag redan är anmäld till. Annars fokuserar jag på lopp med ”snällare underlag”, t ex ToppLoppet, Bellmanstafetten,  Glädjeruset – har du tips på fler?

Rosita Lincoln

Var rädd om dig själv, träna och gå ut i naturen.

Rosita Lincoln

Lyckan att springa.

Rosita Lincoln

Att springa är sk-itjobbigt – och fantastiskt.

Loppen 2016 – och resultat
Premiärmilen 10 km, 52.29 min
– Gävlemilen 10 km (+), 53.33 min
– Bellmanstafetten två rundor a 5 km, under 25 min på båda
Glädjeruset 10 km, 51.09 Personbästa!
– Stockholm halvmarathon 21 km (+), 2 timmar 3 min
– Hässelbyloppet 10 km, PÅ SÖNDAG! Heja på mig i sociala medier!

Premiärmilen, Rosita Lincoln

Debutloppet 2016, Premiärmilen.

Gävlemilen, Rosita Lincoln

Gävlemilen i maj med knockande värme

Första loppet i RCCL t-shirt utmanar vi konkurrenterna.

Glädjeruset, Rosita Linciln, Thomas Fogdö

Bästa loppkänslan 2016 – Glädjeruset!

Stockholm halvmarathon, Rosita Lincoln

Galen kämpainsats på Stockholm halvmarathon.

8 thoughts on “Att göra en resa och att uppfylla ett stort mål

  1. Det är sannerligen en fartfylld resa du har gjort (och gör!) – i dubbel bemärkelse! Jag vill verkligen tacka dig för att din energi har spridit sig ända till mig, längs de sociala mediernas gränslösa vägar. Så pass att jag till och med slog min mammas personbästa på milen någonsin – hon 49 min, jag 48! Segerglädjen där är obetalbar… 😉

    • Men Sanna, wow wow wow så bra och snabb du är!! Åh så glad jag blir att höra det och jätteglad om jag har kunnat bidra med inspiration och energi för det. Tack för de orden, de betyder mycket. Din tid är såå bra, var STOLT! I morgon kör jag och hoppas, hoppas jag kan nå PB, men är inte så säker … Oavsett så känns det kul – och lite skönt – att jag klarar mitt mål. Nu ska knäet få vila en del från löpning. Jag ska fokusera på styrketräning och yoga, men absolut också några kilometer och intervallträning på löpbandet. Kram

  2. Så härligt och bra skrivet. Kämpar själv med en trasig vrist/fot för tillfället och kämpar tappert med rehab och styrketräning för att den ska bli bra tills vi reser. Hoppas, hoppas! Det är så tråkigt med skador, men man får helt enkelt göra det bästa av det. 🙂

    • Tack snälla Christine, så glad jag blir för din hälsning! Bra kämpat själv, heja dig å skynda långsamt. Jag springet ännu inte då jag fortsatt äter medicin för knä (om jag har mycket tur så kan brosket växa tillbaka. Liten chans men jag måste prova …). Håller tummarna för dig!
      Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *