New York – Reseplanering och transporter

Hur upplever du en stad som rymmer 8,7 miljoner invånare*, 24.000 restauranger, 18. 000 taxibilar och sevärdheter rankade som några av världens mest kända, i ynka fyra dagar utan att stressa?

New York kallas staden som aldrig sover. Som förstagångsbesökare kan det stora utbudet kännas stressande. Hur uppleva mest möjligt på så begränsad tid en stad som inte kan upplevas klart ens i en manstid? Det här är min New York-reseberättelse från en NY-nybörjares perspektiv. Den är uppdelad i fyra delar: Reseplanering och transporter  RestaurangtipsSevärdheter Shopping.

New York Viktigaste tipset
Den övervägande majoriteten tips jag fick inför vårt premiärbesök var att inte stressa. ”Planera inte så mycket, promenera och insup stämningen på Manhattan”. Min förväntan inför Drömresan var dock så stor att jag inte hade ro att avvakta till ankomst för att uppleva New York. Det var så mycket jag ville se och göra under vårt besök och jag insåg att det krävs planering för att inte stressa.

Reseplanering
Jag förespråkar att ha ett delvis planerat ”program” inkluderat aktiviteter, någon/några bordsbokningar  och faktainformation för detta, till exempel adresser. Naturligtvis med utrymme för viss spontanitet. Jag är angelägen att tro att en avgörande orsak till att vi reste hem med känslan av att ha upplevt så mycket utan att stressa beror på planering innan avresa.

New York Guidebok
Jag planerade dagarna i enlighet med den suveräna pocketboken SAS Crewguide New York i behändigt format. Jag delade upp dagarna i olika områden, t. ex Midtown, Downtown, SoHo, Harlem m.m och planerade utifrån det sevärdheter, restaurangbesök och övriga aktiviteter i aktuellt område. Under resan var boken en ständig följeslagare i väskan.

Förberedelser spar dyrbar tid och pengar
Transporter i New York– Ankomst. Hur tar vi oss från flygplatsen till hotellet?

Jag jämförde bekvämlighet, säkerhet, tidsåtgång och pris mellan taxi och buss.

Vi valde att åka buss. Kostnad ca 16 USD enkel biljett alternativt tur- och returbiljett 28 USD. Valet berodde delvis på att vi var lite avskräckta inför taxialternativet då flera i bekantskapskretsen ”varnade” för sura taxichaufförer som gärna körde omvägar med vilsna turister. Det är naturligtvis möjligt att få tillförlitliga taxichaufförer också. Enligt flygplatsen Newark´s hemsida kostar en taxiresa till city ca 30-38 USD exklusive tullavgift (två tullar med enskilt pris 7-12 USD, tycker jag mig minnas) och dricks till chauffören. Total kostnad ca 58 USD.

Grand Central New YorkGrand Central, ett av tre stopp för flygbussen.

Newark Airport Express har smidiga transporter med buss som stannar på tre platser på Manhattan (mer info här). Du tar dig till city av Manhattan på praktiskt taget samma tid som med taxi = en timme beräknat till sista stoppet Grand Central. Biljett köps i ankomsthallen eller ombord på bussen. Bussar avgår var 15 minut. Se mer info här.

Hur snabbt och smidigt det är på flygplatsen beror naturligtvis på ankomstdag och –tid. Vid vår ankomst (och avresa) gick det mycket snabbt och smidigt. Inom en timme var vi på väg i buss till hotellet.

En välkomnande stad
Vill du uppleva större ytor av Manhattan utan att stressa är tunnelbana ett enkelt och billigt transportmedel. Enkelbiljett kostar 2.50 USD att jämföra med 7-dagars kort (det finns inte kort för färre dagar) för 29 USD. Vi hade inte problem att komma upp i antal transporter för att tjäna på den högre kostnaden (dessutom är det smidigare/spar tid framför att köpa biljett vid varje avresa).

Det är lätt att hitta i underjorden liksom det är ovan mark. Det vore inte alls lika lätt att röra sig i tunnelbaneområdet om vi hade rest med barnvagn. Många trappor och jag såg aldrig någon hiss. Under helgerna är det färre människor i tunnelbanan och det ges ofta möjlighet till sittplats, på vardagar är det större trängsel. Jag ser vid ett tillfälle en kvinna med barnvagn (och skrikande bebis) inträngd en överfull tunnelbanevagn. När hon ska stiga av hjälper samtliga i hennes närhet till så att hon hinner av innan dörrarna stängs.

Att resa kommunalt ger intryck som du skulle missa genom att bara promenera ovan jord. Många tillfällen under dygnet är majoriteten av de bofasta New York-borna sovande/slumrande (ibland halvliggande) i vagnarna. Det är inte vanligt att i Stockholm se hela vagnar med slutna ögon och halvliggande positioner … Likheter New York-bon och Stockholms-bon är tålmodigheten och tystnaden  i väntan på perrongen och i vagnarna.

Raka rutnät med Street´s och Avenue´s
Manhattans gator är uppdelad i raka rutnät där adresserna är Street’s och Avenue’s. Jag reflekterar flera gånger över känslan av bekvämlighet trots att det är mitt första besök och trots stadens storlek. New York känns helt enkelt som en väldigt välkomnande stad.

Taxi är billigt och chauffören använder taxameter. Vi transporterade oss ett fåtal gånger med taxi och erfar bara trevliga chaufförer. Därmed inte sagt att de är charmerande eller sociala (och de hjälper dig knappast in med bagaget) men de är inte alls otrevliga som vi genom hörsägen fått rapporter om. Prisexempel, transport från Ground Zero (Downtown) till Midtown, motsvarande 50th street, kostar ca 13 USD.

Trygghet trots stora kontraster
Jag känner mig trygg i staden trots att vi upplever stora kontraster. När vi stiger ut från vårt hotell dagen efter ankomst passerar en välklädd man i beige byxor och mörk öppen kappa – fullständigt nerkissad. På sina ställen finns det tydligt mycket fattiga människor, vissa också mentalt sjuka, och i rask takt passerar oss snygga kostym- och dräktklädda män och kvinnor på väg till jobb.

* Ingress: Invånarantalet i New York är ca 8,7 miljoner men inberäknat förorter är invånarantalet nästan 19 miljoner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *