Träningsresa på semestern 

Jag skulle bli rik om jag fick pengar för varje kommentar: ”Men gud, hur orkar du träna på semestern?!” Som om träning är ett av de jobbiga och tråkiga ”must do” från vardagen som du vill slippa på semestern. När träningen ger en feel good-känsla som sitter kvar länge efter semestern.

Soluppgång Sunwing Kallithea Beach, Rhodos

Tidig löpning i Grekland – innan värmen tar kål på mig.

Semester – tid för återhämtning utan trä … måsten 
För många föräldrar är semester tid för avkoppling och återhämtning från en hektisk vardag. Så få måsten som möjligt. Så föreslå för guds skull inte att jag ska träna på semestern. Tack men nej tack. Det tar jag tag i tillsammans med ångesten när semestern är slut och jag inser att flera veckor av extra osunt leverne ”måste fixas”. 

Synd att många förknippar friskvård som ett tråkigt nödvändigt ont. Sen är det såklart att vissa typer av semestrar underlättar för träning. Så att du kan träna aktivt också på familjesemestern med en massa barn!

Träningsresa

Efter träning – ett glas vin och färsk frukt på terrassen. Gillar´t!

På väg till huvudstående. Om det går ...

På väg till huvudstående. Ska det gå …

Familjesemester och träningsresa i ett
Jag hinner eller prioriterar inte att åka utan familjen på en enskild träningsresa, i alla fall inte längre än en weekend. Men vissa av familjens semestrar passar perfekt för en kombinerad träningsresa. Semesterresor där det funkar för en förälder att smidigt själv ta hand om flera kids – till och med varje dag. T. ex på Vings Sunwing Resorts och Apollos populära ”träningshotell” Playitas med aktiviteter för både stora och små och bekväma faciliteter.

Sunwing Resort erbjuder träningsklasser med SATS

Sunwing har träningsklasser med SATS. Här cross fit utomhus innan frukost – perfekt start på dagen!

Toppa formen på semestern
En bonus för mig – och många som tränar – är att sötsuget och okynnesätandet minskar. På semestern behöver jag dessutom inte planera lunch, mellis och middag. Det är lättare att välja bra mat. Självklart unnar jag mig! Tack vare träningen är jag dock inte mycket sugen på snask och glass – inte heller på alkohol förrän sen eftermiddag. Sistnämnda gäller för övrigt oavsett. Jag ska orka och vara uppmärksam för tre barn i pool, bad och lek.

Jag toppar formen på semestern och mår bättre än någonsin – också när återgår i vardagen.

Träna på semestern - mer tid att fylla på må-bra-kontot.

Träna på semestern med mer tid att fylla på må-bra-kontot.

Poddarna "Styrkebyrån" och "Träningspodden" samt Paolo Robert är inspiration.

Poddar ”Styrkebyrån” och ”Träningspodden” samt Paolo Robert är min starka (!) inspiration.

Träningsweekend med Paolo
Träning gör gott! Det är tungt i början, det kan jag skriva under på. Kämpa, kämpa. Den belöning du får efter ett antal träningstillfällen i form av ökad energi, ork, styrka och glädje är värd all slit, svett och tårar.

Är du otränad och ska åka på en träningsresa alternativt planerar att ”ta tag i träningen” på semestern – börja träna lite innan. Oavsett om det är bara 2 veckor innan. Då kan du till och med se resultat under resans gång. Annars är det risk att det blir onödigt jobbigt och därmed inte samma positiva upplevelse. Framförallt är risken större att du inte bibehåller träningen efter resan/semestern.

Som Lovisa Sandström och Jessica Almenäs skriver i Stora löparboken för kvinnor: ”Din kropp förtjänar att vårdas, att uppmärksammas och att berömmas av dig. Jämför dig inte med andra, se till den bakgrund du själv har, de framsteg du själv vill göra och det tempo du vill hålla”. Jag tillägger gärna: Jämför inte – inspireras! Det gör jag.

Jag drömmer om en träningsweekend med väninnor på Körunda med Paolo Roberto.

Tränar du på semestern? Följ gärna min personliga ”träningsresa” på Instagram (Rosita reser). Den här bloggen avslutas i höst.

Träningsresa, Sunwing Kallithea Beach träningsresa

Skön stretching hemma på terassen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *