Vandring till kapellet i Pefki

Högst upp på en bergstopp i Pefki tronar ett vitt kapell. Vandra med vilda getter och få en mäktig utsikt över Pefki och charterresmålet Makrigialos.

Det lilla vita kapellet på en bergstopp i Pefki.

Bergsbyn Pefki med kapellet som når till Gud
Jag och familjen bor på Ocean Beach Club i Makrigialos (<- Rosita reser presentation, från 2015). Jag har gjort en tidigare vandring Makrigialos -> Pefki men då räckte inte tiden till att fortsätta vandringen till kapellet på bergstoppen. Nu tog jag ”snålskjuts” av taxichaufför George en bit upp för att spara tid. Genom detta val fick jag dessutom lite historia om bergsbyn Pefki som i sin glansdagar hade runt 750 invånare, nu är här cirka 120 bybor. Be receptionen på hotellet beställa en taxi med George.

Den slingriga vandringen mot bergstoppen varifrån bilden är tagen.
Bergsbyn Pefki och högst där uppe på bergstoppen anas det vita kapellet.

Vandra till kapellet på berget i Pefki
Det här utflyktsmålet hittade jag ytterst begränsad info om vid googling, och ingen användbar info. Så här kommer det:
Det finns en asfalterad väg en god bit upp på berget. Vägskyltningen är inte den mest lättförståeliga då riktmärket/vägskylten till kapellet är ”Cave”. Och ja, det finns grottor att undersöka också men det hann inte jag med. Vi körde hyrbil vid första försöket till besök, men förstod då inte att vi var på rätt plats (av naturligt skäl kan tyckas med hänsyn vägvisning). Därför tar jag taxi nästa gång, och den stannar just där vi var. Nu behöver i alla fall inte du sväva i blindo.
Sista sträckan till bergstoppen, från var bil kan stanna, är en 15-20 minuter promenad längs bred, platt grusväg – inkluderat den sista, såklart, stigningen upp till själva kapellet. Framför mig var en joggare. Jajamensan, alla sätt funkar. Du kan också följa vandringsleden E4 hela vägen upp och kommer då fram strax innan stigningen till kapellet. Se bild längre ner.

Promenera eller jogga upp till kapellet.
Här börjar stigningen upp till toppen.
Stigningen från den kringliga ”trappan” sedd uppifrån.
Framme, vid det lilla kapellet på toppen av Pefki.

Mindre än väntat och himmel så blåsigt
Det vita kapellet på bergstoppen som syns på långt avstånd är mycket mindre än jag förväntat mig. Men nu har jag sett det från helt nära och inomhus. Det blåser enormt (!) mycket på toppen och det gäller att hålla hårt i kamera/smartphone när du fotograferar. Just blåsten gör det lite obehaglig, framförallt på promenaden nedåt i ”trappan” (bild ovan).

Det är blåsigt på toppen.
Inne i det lilla kapellet i Pefki.

Tänd ett ljus i kapellet för någon du saknar ❤️
Njutningsutsikt från bergstoppen och kapellet.

Vandra E4:an ner till Pefki
Taxichaufför George har kört ner till Pefki och väntar på mig där. Han beräknar en timme för mig, att promenera till kapellet och vandra leden E4 ner till byn. Jag räknar med att han har beräknat tid för fotografering –  så det tar jag mig tid till. Jag blir ändå lite försenad då jag lyckas gå fel och hamnar utanför en stor inhägnad. Min vilsna väg, där jag tillslut beslutar mig för att kränga mig över inhägnaden, innebär att jag inte kan guida dig – i text – hur man kommer rätt. Men jag ser byn och joggar längs huvudvägen sista biten för att inte bli allt för sen till en väntande George. Ps! Det var smart att jag tog hans visitkort med mobilnummer.

Följ vandringsled E4 ner till Pefki.
Vandringsleden ner till Pefki.

Att vandra – harmoni och eufori för både kropp och själ
Jag hoppas att du blivit sugen på att ta dig utanför turiststråken och uppleva något alldeles fantastiskt. Det är så ”lätt” att krydda din bekväma chartersemester. Jag var tillbaka på hotellet innan familjen vaknat. Vilka fantastiska känslor jag hade med till frukost som övriga familjen saknade i sitt nyvakna tillstånd. Vandring är både harmoni och endorfiner för kropp och själ. Ps! Det finns en härlig lokal restaurang i Pefki – jag bifogar info om den senare i mitt blogginlägg om restauranger i Makrigialos.

Den underbara känslan att vara omgiven av natur, vidder och enskildhet.
Kan man annat än älska sånna här vyer.
På toppen ligger kapellet, här undanskymt.
Vandringen till Pefki är lättare än man kan tro – om man tar snålskjuts så långt man kan.

Article written by

Please comment with your real name using good manners.